Thursday, June 4, 2009

PRK Penanti....Silap Strategi??

Walaupun aku berada jauh di perantauan, namun aku masih tegar mengikuti perkembangan tanahair aku yang tercinta...terkini...hujung minggu lepas, satu pilihanraya kecil telah diadakan di Penanti, Permatang Pauh, Pulau Pinang...

Aku masih ingat bagaimana dalam tahun 1999 yang lalu aku pernah menjejakkan kaki ke kawasan tersebut ketika aku menuntut di Kolej MARA Kulim...satu aja yang aku teringat sampai hari ini, BENDERA BULAN YANG AMAT BESARRRR DI TENGAH BENDANG!!! Makanya secara umum mungkin kawasan tersebut KUBU KUAT sebuah parti politik di tanahair...

Namun bukan itu yang ingin aku lontarkan....apa yang ingin aku nukilkan ialah bagaimana satu lagi parti politik tanahair yang berpaksikan kepada semangat 1946..yang telah tanpa disedari mencipta sejarah pertama sejak 1954 (Pilihanraya Bandaran Pertama) untuk buat pertama kalinya tidak menyertai Pilihanraya di Malaysia. Persoalannya, apakah ini satu strategi yang betul atau pun tidak???

Bagi aku ini, siapa sahaja yang memberikan buah pandangan kepada YAB Presiden parti tersebut, merupakan ahli parti yang tidak punyai semangat melawan yang jitu dan amat "kecil" jiwanya....Benar jika dilihat hujah-hujah oleh YAB Dato'Seri ketua, seolah-olah membazir masa dan wang rakyat marhaen...tetapi hakikatnya itu bukan permintaan dan sentimen ahli-ahli partinya...

Kalau dilihat kepada sejarah Parti tersebut sedari tahun 1955 bilamana mereka meletakkan jawatan serentak sehingga menakutkan pemerintah Inggeris....ini soal prinsip dan semngat juang Parti tersebut....sedari dulu Parti ini yang dihormati dan didampingi kerana prinsip perjuangannya...bukan soal menang atau kalah...bukan soal buang masa atau apa sahaja...tetapi soal Parti ini perlu berdiri atas prinsipnya...biar kalah kali ke-5 pasca 8 Mac 2008 di Semenanjung tetapi Parti ini harus buktikan semangat yang tinggi...harus buktikan...ahhhh "Jahanamkan saja apa org mau bicara sama Parti aku...yang penting aku sama Parti aku mesti buktikan kami masih melawan"...Ini baru anak jantan...dan ini semangat akar umbinya...

Nah sekarang apa hasil daripada boikot Parti ini dalam Piliharaya Kecil itu?? Peratusan mengundi kurang, hanya sekitar 46.15%...Terus bersuara semuanya...kami berjaya mengurangkan undi...benar atau tidak kita lihat sendiri kiraan aku ini:

Jumlah pengundi= 15, 384
Peratusan Keluar Mengundi sasaran SPR = 70% atau 10,769 org
Peratus Keluar Mengundi sebenar = 46.15% atau 7098 org
Undi diperolehi PKR= 6052 undi
Maka, jika ikut sasaran SPR, sepatutnya ada lagi 4717 org yang sepatutnya keluar mengundi..

Katakan, kesemua mereka ini adalah Pengundi UMNO (walaupun mungkin bukan semua), makanya majoriti dimenangi oleh PKR dalam PR Kecil itu ialah 2381 undi...

Oleh itu, dengan jangkaan ini, PKR masih memenangi PilihanrayaKecil itu dengan majoriti dan jumlah undi yang meningkat kerana dlm PRU 8 Mac 2008, mereka menang dengan hanya 2119 undi.

Kesimpulannya, pantang anak Melayu Islam ngaku kalah sebelum bertanding..kalau kalah selepas berjuang itu lebih mulia...nah sekarang mungkin melihat angka yang aku hidangkan mungkin penyokong dan pendokong Parti Merah Putih menyedari...keputusan tidak menyertai pilihanraya kecil itu memungkinkan bikin penyokong sendiri lari dari menyokong kalian...renung-renungkan...

PRK Penanti...Silap Strategi??

No comments:

Post a Comment