Thursday, June 4, 2009

Melayu atau Muslim?

Hari Selasa yang lalu, tanggal 2 June 2009/9 JamadilAkhir 1430H..aku lagi bantu teman di sini Kak Rosilah namanya, untuk menjadi "sample" bagi kajian PhDnya...Kajiannya berkaitan cara hidup pelajar Melayu di Western Australia...Suka dikenali sebagai melayu atau muslim??

Soalan pertamanya yang sedikit bikin aku tertawa sinis ialah..."Fareed ini orang apa? Org Melayu?" Lantas bingkas aku jawab "Saya org Malaysia...saya mix"....ia ialah...kalau ikut leluhurku, nenekku campuran Pakistan sama Baba Nyonya (makanya aku juga seharusnya "mix" juga kan???) hahhahaha...

Temubual itu ngambil masa lebih kurang satu jam, menyentuh pelbagai perkongsian pengalaman aku sebagai Melayu Muslim di Westen Australia....Soalan cepu emasnya...Siapa itu Melayu? Aku bilang Melayu itu ikutku adalah masyarakat serumpun di nusantara meliputi Malaysia, Indonesia, Sinagpura, Brunei, juga sedikit Thailand dan Kemboja...pokoknya yang punyai adat budaya Melayu dan dipaksikan kepada Bahasa Melayu....wah kaget juga kakak itu mendengar jawapan aku...hahhahaha

Tapi, aku rasai kajian Kakak Rosilah cukup menarik, kerana mengupas pelajar Melayu di perantauan....kerana sedari dulu kajian yang melimpah banyaknya hanya sekitar bangsa Cina dan India...Nah ini satu penerokaan baru!!! Apabila ditanyakan padaku, "Fareed suka dikenali sebagai Melayu atau Muslim di Western Australia?" Aku terdiam dan terkesima seketika....Antara Melayu atau Muslim?? Jawabku.......

2 comments:

  1. Jadi, apakah jawapanmu??? Bilang aja sama kita orang! Biar jelas...(eh, dh terikut2 pulak dah loghat seberang! Kik kik kik)

    ReplyDelete
  2. melayu itu seharusnya muslim...tetapi muslim tidak semestinya melayu..islam itu agama rasmi melayu...

    ReplyDelete