Thursday, June 4, 2009

Perjumpaan Bersama VC UM



Perjumpaan telah djalankan di Fakulti Sains Sosial, UWA pada Ahad, 3 Mei 2009/ 9 JamadilAwal 1430H. Delegasi UM diketuai oleh Prof. Dato' Dr. Ghauth Jasmon, Naib Canselor Universiti Malaya. Perjumpaan tersebut diadakan bertujuan untuk memberi ruang kepada pegawai UM yang sedang melanjutkan pelajaran di Western Australia bertemu dan mengemukan sebarang permasalahan. Disamping itu juga perjumpaan diadakan bagi memberi ruang kepada mana-mana pihak untuk mengemukakan permohonan untuk menjadi pegawai akademik di Universiti Malaya.

Kehadiran pada majlis tersebut amat menggalakkan dengan seramai 30 orang telah menghadirinya. Bagi pihak MyPSA WA, 2 perkara telah diutarakan iaitu:
  1. Memohon pihak Dato' NC mengeluarkan surat sokongan dan terima kasih kepada para penyelia(supervisor) bagi para pegawai UM yang menuntut di WA (jika diperlukan oleh pegawai).Ini sebagai respon kepada permintaan salah seorang ahli MyPSA WA yang hadir dalam perjumpaan tersebut dengan tujuan untuk memberi penerangan kepada penyelia berkaitan tempoh 3 tahun sahaja yang diberikan pihak universiti untuk menyiapkan.
  2. Memohon pihak Dato' NC dan TNC(A) UM menyuarakan kepada KPT akan percanggahan tempoh 4 tahun (tawaran PhD oleh universiti di Australia) dengan 3 tahun (tawaran biasiswa KPT). Sebagai respons, TNC(A) UM memaklumkan bahwa isu ini telah diutarakan oleh TNC(A)-TNC(A) IPTA kepada KPT dan pihak KPT akan berusaha untuk mendapatkan respon daripada Australia atas rasional menaikkan tempoh pengajian PhD kepada 4 tahun
Selepas majlis tersebut aku telah membawa mereka bersiar-siar di King's Park (dalam Limo BEAR) dan kemudian aku pelawa mereka menaiki kereta zamani (mira a.k.a kancil) pergi makan malam di restoran Makan-Makan....Suasana dan perbualan kami amat mesra sehingga menyentuh perkara berkaitan keluarga dsb. Aku amat bersyukur mengenali Dato' VC UM dan Dato' Amin yang cukup terbuka kepada perbincangan..

Pertemuan kami berakhir apabila aku menghantar mereka kembali ke hotel dengan kete mira a.ka. kancil...mereka cukup mudah didampingi...InsyaAllah panjang umur kita berjumpa di Kuala Lumpur...

No comments:

Post a Comment