Monday, June 8, 2009

Bertemu NC UWA

Pada hari Jumaat, 5 Jun yang lalu aku telah dimaklumkan oleh sahabatku Brother Salim berkaitan pertemuan bersama Naib Canselor UWA rentetan keganasan yang bersifat kebinatangan yang telah dilakukan kepada sahabat seagamaku di kota Perth...memberikan reaksi kepada pertemuan itu, aku tuntas tanya "why me?"...bukan apa, kerana pertemuan itu diatur dikalangan persatuan di UWA, nah aku pula mewakili pelajar Malaysia seluruhnya...makanya seperti kurang enak...tetapi setelah dinytakan yang demi mewakili sahabat muslim Malaysia yang tiada suaranya...nah aku memikirkan tanggungjawab dan "soal amanah", maka aku terus menyertai pertemuan itu...

Cukup berbeda!! NC di Malaysia jika mau ditemui barangkali melewati sepurnama pun mungkin tidak bisa diatur pertemuan seperti itu...suasana didalam bilik mesyuarat itu cukup mesra, dengan dihadiri pegawai2 besar UWA, teman-teman persatuan lain, termasuk sahabatku dari Malaysia menerusi Malaysian Student Union (MSU). Aku turut melontarkan pandanganku, antaranya...betapa perlu UWA mengeluarkan kenyataan tegas mengutuk kejadian itu supaya keyakinan pelajar meningkat semula, menyediakan pelan kecemasan sekiranya kejadian sama berulang lagi, dan kepentingan mengadakan sesi penerangan kepelbagaian kaum/budaya kepada semua terutama penuntut tempatan...

Alhamdulillah, dikesempatan mesyuarat itu aku dapat juga mempromosikan MyPSA WA dengan pegwai UWA dan mereka cukup tertarik untuk menjalinkan hubungan baik dengan persatuanku...Pegawai daripada International Center menawarkan peluang untuk memperkenalkan MyPSA WA dikalangan penuntut pasca siswazah Malaysia di UWA....

Aku juga bersyukur dapat bertemu dengan rakan senegara dari MSU...pucuk dicita ulam mendatang...kedua-dua kami berbual seketika dan dia menyuarakan hasrat untuk mengadakan perbincangan dalam masa yang terdekat....Alhamdulillah....aku melihat ini sebagai usaha murni menyatukan kembali penuntut Malaysia di UWA seluruhnya, yang barangkali agak berkecamuk kerana isu "MSU" sedari beberapa ketika dahulu..InsyaAllah....pertemuan dengan mereka akan aku nantikan...untuk kepentingan semua...

No comments:

Post a Comment