Monday, May 11, 2009

Siapa MASCA WA??

Tengahari Sabtu, 9 Mei 2009, bertempat Curtin University of Technology...aku lagi menghadiri pertemuan dan diskusi sesama teman-teman senegara yang menerajui beberapa persatuan pelajar di bumi Perth...

Perbincangan adalah sekitar membicarakan sekitar isu berkaitan Persatuan Induk Penuntut Malaysia di Australia yang dikenali sebagai Malaysian Student Council Australia (MASCA) WA...Sememangnya ini adalah satu saat yang sangat aku nantikan...bukan apa kerana terlalu banyak persoalan yang diawang-awangan selama ini...Mewakil persatuan penuntut pasca siswazah Malaysia aku sama setiausaha membangkit banyak sekali isu-isu, antaranya:

1. Perlembagaan MASCA-Soal kerelevanan pemilihan Jawatankuasa MASCA yang hanya sekitar orang tertentu (kroni) sahaja tanpa ada pemilihan keseluruhan...KAMI TUNTUT DIUBAH KLAUSA PERLEMBAGAAN INI

2. Keahlian MASCA- Soal siapa sebenarnya ahli??? Soal tiadanya senarai lengkap ahli MASCA di PErth!! Soal menidakkan hak penuntut Malaysia di UWA, hanya kerana perbalahan dengan Presiden MSU UWA!!! Soal yuran keahlian!!! Soal hubungan MASCA sesama Kelab-kelab penuntut Malaysia di WA!!!

3. Tangungjawab MASCA-Soal apa objektifnya MASCA kalau tidak menjalankan aktiviti? Soal bukan hanya menjadi pemudah cara antara MSD/"org besar" dengan persatuan lain!! Soal kebajikan ahli yang perlu diutamakan!! Soal objekif sebenarnya MASCA..

4. Dana MASCA- Soal permohonan persatuan yang tidak seharusnya diubah oleh MASCA...kalau dimintak peruntukan AUD300, makanya jumlah yang sama harus diminta kepada MSDA!! Soal maklumat kewangan MASCA yang mesti dimaklumkan kepada ahli-ahli!!

5. Platform komunikasi-Soal Mailing list untuk seluruh ahli...Soal "kematian" laman web MASCA...Soal Facebook MASCA WA...Soal perlunya di"link" kan laman web persatuan dengan badan induk...nah terus diperstujui diwujudkan database semula..dan katanya ingin mewujudkan blog MASCA WA..kita tunggu dan lihat iya..

6. Inaugural Meeting MASCA Kebangsaan-Soal kami mendesak MASCA WA meningkatkan usaha mendesak MSD dan MASCA lain memberikan hak penganjuran kepada WA bagi tahun 2010...

7. National Conference and Games MASCA 2009 di Sydney- Soal desakan kami untuk mencari Pengurus bagi setiap sukan yang dipertandingkan dan membuat pemilihan secara menyeluruh...soal kewangan dibangkitkan, namun bagi aku yang penting kita buktikan dahulu kesungguhan MASCA WA dan kemudian baru kita salahkan pihak yang berkaitan kerana kegagalan menghantar pasukan...

8. Malaysian Hall- Soal kesatuan penuntutuntuk mendesak kewujudannya...Justeru kami mendesak digerakkan Program mengambil tandatangan/petisyen penuntut Malaysia di WA untuk mendesak kerajaan.

9. Wakil Persatuan di dalam MASCA WA- Soal setiap persatuan/Presiden menjadi wakil di dalam Jawatankuasa MASCA WA

Nah, mungkin ada yang berbisik mengatakan aku lagi gila dan suara bising dlm diskusi ini..namun aku membawa suara akar umbi yang mahukan perubahan dlm MASCA WA...ia lah sperti aku selalu katakan "sekali aku maju, pantang berundur!!!" Aku bukan mau bising atau "gege" kata org kelantan, tetapi aku mempersoalkan Siapa MASCA WA???

No comments:

Post a Comment