Thursday, March 17, 2011

Semangat Mahasiswa...Kenapa perlu di "dua"kan?

Lanjutan membaca susana hangat politik kampus di tanahair, aku terpanggil untuk mencoretkan nukilan dalam "kapan aku berbicara.."

Kira-kira sudah 8 tahun aku meninggalkan dunia & semangat mahasiswaku....bermula dari bumi Kulim-Bandar Bharu aku menongkah terus ke bumi Serdang melanjutkan citra mudaku...mungkin ada yang katakan Semangat Mahasiswa ketika eraku tidaklah seperti era 60-an atau 70-an, namun aku berbangga dengan eraku sendiri...biarpun ada yang mengatakan "ahhhh mahasiswa zaman kau, mahasiswa bisu!!! Tak berani suarakan pendapat!! Kaki jilat!", namun aku sergah kembali suara-suara dongengan ini dengan bisikan halus "kita mesti pandai, jangan terburu nafsu!!"

Kenapa aku katakan "kita mesti pandai"? Dalam suasana yang dipagari dengan AUKU yang membungkam jiwa muda yang penuh idealis-sudah pastinya kita harus bijaksana memainkan peranan untuk melestarikan Semangat Mahasiswa. Aku masih ingat pada eraku,tatkala 2 kumpulan besar sibuk merencana agenda menguasai pemerintahan kampus, mahasiswa terbanyak diabaikan kebajikan mereka. Ghairah memastikan kumpulan mereka "berkuasa" baik yang kiri" ataupun yang "kanan" isu "kemahasiswaan" terlupa untuk dinobatkan...tatkala ini, timbul segerombalan lagi mahasiswa dikepalai oleh "Chief Khadam-Chief Khadam" Kolej Kediaman di seantero kampus, berjumpa saban malam dan saban minggu bagi mengumpul daya, membina kesefahaman dan mencerna agenda untuk membina badai atas Semangat Mahasiswa untuk kebajikan mahasiswa. Tetapi kami semuanya tuntas akan keperluan berdiplomasi, berbincang dengan Penguasa Kampus bukan sebaliknya...meskipun suara kami keras tetapi kami yakin diplomasi masih menjadi tunggak segalanya-inilah "kita mesti pandai" yang berjaya menangguhkan keputusan terburu-buru Penguasa Kampus dalam beberapa kronologi..bahkan kerana "kita mesti pandai" juga menyebabkan representasi mahasiswa seluruhnya buat julung kalinya dijemput bersua muka dan berbicara terus dengan Penguasa Kampus. Bahkan sehingga tertubuhnya Kelab Perpaduan pertama di Institusi Pengajian Tinggi di tanahair tercinta..Nah mana logiknya mengatakan mahasiswa eraku bisu seribu bahasa?

Gerombolan "Chief Khadam" ini semuanya berbekalkan kepada satu tekad, kalau yang berkuasa sibuk mengejar kuasa, biarkan kami yang menongkah arus menjuarai isu mahasiswa..aku dan teman-teman berpegang kepada hakikat bahawa mahasiswa harus dibenarkan berfikir secara bebas dan tidak dipesongkan samaada ke"kiri" atau ke "kanan"...mahasiswa itu tidak harus digari dengan "kau mesti sokong kiterang, jangan sokong diorang", tetapi biarkan mahasiswa itu duduk di tengah-tengah menjadi "seneutral" mungkin merenung dan menilik siapa yang benar atau sebaliknya...mahasiswa harus dididik untuk katakan benar kepada yang benar, dan salah kepada perkara yang salah..biarkan jiwa idealis mereka berkembang tetapi dengan bimbingan bukan dengan paksaan.

Jujur aku yakin masih ramai mahasiswa samada yang dulu atau yang sekarang, samada yang "kiri" atau yang "kanan"-yang masih tidak tahu apa itu AUKU-cuma berkokok-kokok mengatakan kita sokong atau kita bantah..bagi aku itu mungkin isu yang berbeda tetapi oleh kerana mahasiswa bermain dalam nuansa yang undang-undang itu sudah ada, makanya kita harus menerimanya tetapi bijak menongkahnya. Bagi aku jika itu udah menjadi Undang-Undang negara, makanya harus kita patuhi dengan semangat RUKUNEGARA-KELUHURAN PERLEMBAGAAN & KEDAULATAN UNDANG-UNDANG. Soalku, kenapa perlu di "dua"kan?

Aku pelik bin ajaib, baik yang "kiri" atau yang "kanan" sama saja tidak memenuhi keperluan akta ini..sebagai contoh, penglibatan mahasiswa dalam politik kepartian-ingat!! aku katakan terdahulu dalam nukilan ini; mahasiswa harus bebas daripada mana-mana anasir- dan ini ditegakkan di dalam AUKU. Apa cacatnya disini? Asalkan mahasiswa itu dibenarkan menyatakan Semangat Mahasiswanya..Tetapi kedengkelan minda kita baik yang "kiri" atau yang "kanan" lantas terus menerus menobrak dan memamah hancur keperluan ini. Yang "kanan" buat, maka yang "kiri" berkata "eh derang buat so kiterang pun buat la"...tak kah kedua-duanya "sirun dan sengal"-ambil kata temanku dari Sg Buluh. Yang lagi ajaib tatkala kalau yang "kanan" punya rencana di kampus maka dihalalkan, tetapi kalau yang "kiri" maka diharamkan-sedangkan dua-dua pun sama merobek keperluan undang-undang ini..soal ku kenapa perlu di "dua"kan?

Nah inilah bagi aku Semangat Mahasiswa yang sebenarnya...semangat yang tidak dibelenggu oleh sesiapa tetapi atas pertimbangan akal budi rentetan menginsafi nuansa sekeliling...sekarang aku berada di perantauan melihat bagaimana mahasiswa di kampus di sini dibenarkan mau fikir apa sahaja...mau sokong siapa sahaja...sekali lagi atas dasar biarkan mereka berfikir dan membuat pilihan mereka sendiri dengan bimbingan-cuma rencah tambahan bagi kita yang Muslim, apa sahaja bisa difikirkan atau dipilih asalkan ditunjangi tuntutan agama Islam tercinta...

Sedang aku kagum meraikan kebebasan mahasiswa di perantauan ini, aku sekali lagi musykil..menginsafi yang aku dibesarkan dengan nuansa kampus tempatan di tanahair tercinta, dengan kekangan oleh Penguasa Kampus dan juga kesetiaanku kepada KEDAULATAN UNDANG-UNDANG-AUKU khususnya dalam konteks bicaraku kali ini...tetiba aku terjeling kepada sebuah kelab Malaysia yang diwujudkan di luar negara...aku benar-benar musykil:
  • bagaimana mungkin mahasiswa Malaysia diizinkan untuk menyertainya?
  • kenapa dibiarkan mahasiswa Malaysia yang mengetuainya-sedangkan tidak ada dalam perlembagaannya harus dipimpin oleh mahasiswa?
  • Apa istimewa sangatkah mahasiswa Malaysia yang menuntut di luar negara berbanding dengan mahasiswa yang menuntut dan mengembangkan universiti di tanahair? 
  • Apa kebalkah mahasiswa ini daripada AUKU sedangkan mereka juga rakyat bertuah tanahair tercinta?
  • Atau hina sangatkah mahasiswa yang menuntut di tanahair kerana itu mereka harus terus dibungkamkan?
  • kenapa di tanahair mahasiswa tidak dibenarkan menzahirkan atau terlibat dengan mana-mana semangat kepartian, tetapi sebaliknya tatkala berada di luar negara?
  • Kenapa tidak biarkan sahaja mahasiswa ini menyumbang keringat, membantu taulan melalui pertubuhan yang diabsahkan oleh pentadbir tanahair?
Soalku mana prinsip kita? prinsip ku jelas, Semangat Mahasiswa harus didasari dengan sifat "keneutralan", tidak kepartian-sebahagian daripada apa yang terkandung dalam AUKU-ditambahi dengan kebebasan untuk mahasiswa bersuara dan menrencana idea mereka. Sekali lagi kutanyakan, mana prinsip kita? Jika kita mau menyantuni kebebasan mahasiswa dari kepartian, maka tidak kira siapa baik yang "kiri" atau yang "kanan" , baik di tanahair atau di luar negara maka semuanya harus dipaksikan kepada prinsip yang serupa. Renungkan, Semangat Mahasiswa..kenapa perlu di "dua"kan?

No comments:

Post a Comment