Thursday, December 24, 2009

Ucapan Hari Natal & Tahun Baru 2010

Assalamualaikum & Salam Muhibbah

Teman-teman MyPSA WA & Setanahair sekalian,

Pihak MyPSA WA ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Natal kepada teman-teman penganut Kristian yang bakal meraikannya pada tanggal 25 Disember 2009. Semoga perayaan ini akan memberikan seribu satu kegembiraan kepada teman-teman yang meraikannya.

Bagi teman-teman yang tidak meraikan perayaan ini, mungkin kita bisa menggunakan kesempatan berada di persekitaran yang begitu sinonim dengan Hari Natal ini untuk memahami adat resam dan budaya setempat dalam merayakannya. Misalnya, saya sekadar berkongsi bacaan saya dalam intisari novel karya Charles Dickens bertajuk A Christmas Carol, terdapat beberapa perkara yang bisa kita tuntuni daripada kisah seorang bakhil yang lagi tamak haloba dan suka menindas; bernama Ebenezer Scrooge dalam menjelang perayaan Hari Natal.

Scrooge telah berubah sepenuhnya setelah didatangi oleh Marley Ghost (rakan kongsinya yang telah meninggal), Ghost of Christmas Past, Ghost of Christmas Present dan Ghost of Christmas Yet To Come. Scrooge telah dibawa mengembara melihat kehidupannya bermula ketika dia masih kecil dengan sifat lembut dan innocent-nya, sifat semasanya yang tamak dan haloba serta suka menindas, sehinggalah kesan atau walhasil daripada sifatnya yang ada sekarang. Kesedaran dan keinsafan Scrooge telah menyebabkannya berubah sepenuhnya menjadi seorang yang baru pada Hari Natal tersebut.

Kisah klasik daripada novel terkemuka ini mengajar kita bahawa tiada yang mustahil untuk kita berubah kepada kebaikan. Segala sifat yang buruk itu akan hanya menyusahkan dan memberikan kesan negatif kepada kita pada masa yang akan datang.Semangat berubah kepada kebaikan inilah yang harus kita cernakan dalam menghadapi kehidupan sebagai penuntut di perantauan ini. Justeru itu teman-teman sekalian, MyPSA WA mengambil kesempatan ini juga mengucapkan Selamat Tahun Baru 2010 dan semoga kita akan berubah kepada kebaikan serta mencapai cita dan hasrat kita pada tahun baru ini, InsyaAllah.

Akhirnya, sekali lagi selamat menyambut Hari Natal bagi teman-teman penganut Kristian dan Selamat Tahun Baru 2010 kepada seluruh sahabat sekalian.

Wassalam & Salam Perpaduan

"Kukuhkan Kekeluargaan Kita"

"Bersama Kukuhkan MyPSA WA Kita"

Yang benar,
Ahmad Fareed Ismal
Presiden
MyPSA WA
Sesi 2009-2010

No comments:

Post a Comment