Tuesday, October 6, 2009

PD oh PD..

Tidak dapat aku nafikan yang aku menulis ini kerana banyaknya pendedahan sayugia berlakunya satu lagi pertembungan kuasa (antara Sang Purnama dengan Sang Kati) di sebuah kawasan di Port Dickson, Negeri Sembilan Darul Khusus...

Segalanya ibaratkan ketentuan Illahi selepas satu... satu, selepas satu..satu, siapa yang menyangka udah usai 8 Pilihanraya Kecil tanahair kita tuntuni selepas tanggal misteri 8 Mac 2008. Namun pastinya ada hikmah yang cuba disampaikan Illahi kepada kita, penghuni dan pewaris bumi Malaya...

Misalnya, hari ini aku terpanggil untuk melaungkan suara dengan getaran bunyi "PD oh PD"...Benarnya, jika tidak kerana pertembungan terkini ini, mesti ramai yang tidak tahu akan suasana dan citra tempat pelancongan ini pada masa marhaen...Meskipun aku bukanlah anak jati PD atau anak jati Negeri Sembilan tetapi tidak salah untuk aku melontarkan pedoman aku sejak mengenali PD sedari kecil lagi...

Aku masih ingat tatkala umur ku sekitar 5 tahun, aku uda dipertemukan dengan lautan indah PD. Barangkali kerana ayahanda dan bonda ku seringkali pulang ke kampung mereka, makanya PD saja tempat sesuai untuk berekreasi sesama keluarga. Ketika itu kami menikmati keindahan sekitar laut teluk kemang (ada sebuah rumah teman ayahandaku, di tepi lautan itu)...sungguh nian sekali...tetapi apabila aku berpindah ke Seremban sekitar umurku 8-9 tahun kami sekali lagi berkunjung ke PD...tetapi kata ayah ku "laut sini dah kotor, jom kite pergi Blue Lagoon-belakang kem askar"...benar lautnya tenang, biru dan privasi...nah sejak itu Blue Lagoon lah tempat kami kunjungi sehinggalah umurku 11 tahun dan aku berpindah ke Kuala Lumpur...

setelah sekian lama, dalam tahun 2001-2003 aku kembali ke PD untuk menrencana satu program universiti ku dan sedih bersulam pilu melihat lautnya udah tidak seperti dahulu...terdetik dihatiku, mengapa dan kenapa ini terjadi? lantaran melihat Blue Lagoon juga sudah tidak seperti dahulu...kenapa banyak botol-botol dan sampah sarap digigian lautnya? apakah budaya rakyat ku yang jahil atau tiada pemantauan dan penguatkuasaan? Aku tertanya-tanya...Dan yang paling ku kagumi...raksaksa besar bernama Marina Resort yang seingat aku ditepiannya ada sebuah warung kecil yang pernah aku singgahi mengisi perutku yang berkeroncong...Aku terpinga-pinga lantaran lampu yang dibuka serata bangunan tetapi soalnya tiada penghuni??!! Aku terpinga-pinga sebelum aku sedari, itu satu projek yang terbengkalai...aduh sedih hatiku...

Kini, setelah jauh kaki berjalan...bukan sekadar ke Pulau Pinang atau Pangkor atau Pantai Chenang, Langkawi...tetapi sejauh Phi Phi Island, dan pantai di sekitar Australia ini..aku terfikir, apakah penguasa di negeri sembilan tidak bisa memikirkan cara terbaik dan tercantik untuk menaikkan nama PD!!! Aku sedih dan malu, jangankan mau dibanding Pantai Patong di Phuket, cukup sekadar membandingkan dengan Pantai Chenang, Langkawi...Apakah Penguasa di PD tidak MALU dengan usaha kalian???? bak kata orang negeri sembilan "ngabihkan boreh yo!!"

Justeru itu, pertembungan kuasa yang digegak gempitakan hari ini..hikmahnya bukan soal "kuasa" sahaja..tetapi mungkin mahu disampaikan sergahan Pencipta kepada kita semua, "Woi manusia, aku bagi PD pantai Ku, tapi kau semua buat bodoh dan kotorinya, tak reti nak jaga, bodoh...sedar la woiiiiiii!!!" Bagi aku, aku sekadar mampu mengeluh-PD oh PD..

No comments:

Post a Comment